Feladatok

November első hetétől hat héten keresztül kapjátok a heti feladatokat, amelyek megoldása ugyan nem lesz túl egyszerű, de közben biztosan megismeritek az erdők és az erdőgazdálkodás sok-sok titkát. A hathetes, intenzív elméleti szakasz után december közepétől következnek a terepi gyakorlatok, ha esik, ha fúj, ha havazik.

Első elméleti forduló

Közös felelősségünk, az erdő

  1. Foglaljátok össze, hogy mit ad számotokra, szűkebb és tágabb környezetetek számára az erdő! (max. 2000 karakter)
  2. Mit értünk erdővédelem alatt és kinek a feladata? (max. 2000 karakter)
  3. Ismertessetek egy konkrét erdővédelmi programot/projektet! (max. 1500 karakter)
  4. Mit értünk „zöldhulladék” alatt, hogyan és hol keletkezik és milyen veszélyeket jelent az erdőre, a környezetre? (max. 1500 karakter)
  5. Ismertessétek, milyen összefüggés mutatható ki a zöldhulladék és:

(a) a vaddisznókárok

(b) az erdőtüzek között? (max. 2000 karakter)

  1. Ismertessétek az erdőtüzek megelőzésének legfontosabb olyan szabályait, amelyeket mindannyiunknak be kell tartania! (max. 1500 karakter)

_________________________

Második elméleti forduló

Természetvédelem az erdőkben

  1. Melyik, hazánkban őshonos, védett erdei állatnak és melyik, hazánkban őshonos, védett növénynek van a legmagasabb eszmei értéke?
  2. Mit értünk az erdők vízvisszatartási, víztárolási kapacitása alatt? (max. 1500 karakter szóközzel)
  3. Mit jelent a biodiverzitás és hogyan védik azt az erdészek? (max. 2000 karakter szóközzel)
  4. Mit jelent az, hogy egy növény invazív és milyen veszélyeket jelent az invazív növény az erdőre? (max. 1500 karakter szóközzel)
  5. Mit jelent a fafajcserés erdőátalakítás? (max. 2000 karakter szóközzel)
  6. Mit értünk az erdők széntároló képessége alatt? (max. 1500 karakter szóközzel)

_________________________

Harmadik elméleti forduló

A fa mint megújuló, természetes alapanyag

  1. Miért számít a fa a legősibb építőanyagnak, milyen előnyös tulajdonságai vannak? (max. 1500 karakter szóközzel)
  2. Mire használható fel a gyengébb minőségű faanyag és az egyes megmunkálási eljárások során keletkező hulladék? (max. 1500 karakter szóközzel)
  3. Milyen tényezők befolyásolhatják negatívan a faanyag élettartamát? (max. 1500 karakter szóközzel)
  4. Mik a megújuló energiahordozók legfőbb előnyei a fosszilis energiahordozókkal szemben? (max. 2000 karakter szóközzel)
  5. Mi és milyen korú az általatok ismert legrégebbi, fából készült használati tárgy, épület, művészeti alkotás, amely még ma is ép? Hármat soroljatok fel! (max. 1500 karakter szóközzel)
  6. Állapítsátok meg, hogy környezetetekben lévő leghétköznapibb, fából készült tárgyak milyen fából valók és körülbelül mennyi idő kellett ahhoz, hogy a természet kitermelje az alapanyagukat! Három, különböző fából készült tárgyat ismertessetek! (max. 1500 karakter szóközzel)

_________________________

Negyedik elméleti forduló

Fenntartható erdőgazdálkodás és örökerdők

  1. Foglaljátok össze, hogy mit jelent az örökerdő-gazdálkodás és soroljátok fel a legfőbb jellemzőit! (max. 2000 karakter szóközzel)
  2. Mi jelent az, hogy erdei ökoszisztéma, és milyen legfontosabb elemekből áll? (max. 1500 karakter szóközzel)
  3. Mi a különbség a mesterséges és a természetes erdőfelújítás között? (max. 1500 karakter szóközzel)
  4. Milyen szerepet töltenek be az erdő életében a titokzatos nevű holtfák? (max. 1500 karakter szóközzel)
  5. Mit jelent az örökerdő-gazdálkodásban a szálalás? (max. 1500 karakter szóközzel)
  6. Foglaljátok össze, hogyan „működik” az egykorú, s hogyan az örökerdő! (max. 2000 karakter szóközzel)

_________________________

Ötödik elméleti forduló

Az erdész munkája és feladatai

  1. Írjátok le, hogy szerintetek mit csinál az erdész, amikor kiválasztja az úgynevezett „javafákat”! (max. 1500 karakter szóközzel)
  2. A természetvédelmi területeken és az örökerdőkben végzett fakitermelési munkák során az erdészek úgynevezett „talajkímélő” vagy „kíméletes” közelítési módszereket alkalmaznak. Írjátok le, mit jelent az erdészeti munkában a „közelítés” és milyen kíméletes közelítési módszereket alkalmaznak! (max. 1500 karakter szóközzel)
  3. Írjátok le, hány alapfunkciója van az erdőgazdálkodásnak, melyek ezek, és soroljatok fel példákat arra, melyik funkciót hogyan látják el a hazai erdészek! (max. 2000 karakter szóközzel)
  4. 2014 decemberében súlyos jégkár pusztított az ország erdeiben. Nézzetek utána és írjátok le, milyen károkat okozott a jég és az erdészek milyen módszerekkel végezték és végzik a mai napig az erdők jégkár utáni helyreállítását! (max. 2000 karakter szóközzel)
  5. Az évnek mely időszakaiban milyen munkákat végeznek szerintetek az erdészek, s miért éppen akkor végzik ezeket? Írjátok le az erdész szakmai munkájának négy évszakos beosztását! (max. 1500 karakter szóközzel)
  6. Milyen úttörő erdészszakmai tevékenység köthető Kaán Károly nevéhez? (max. 1500 karakter szóközzel)

_________________________

Hatodik elméleti forduló

Erdőjárási ismeretek

  1. Hányféle erdei turistajelzést ismertek? Soroljatok fel és mutassatok be minimum 5-öt a maximális pontszámért! (max. 1500 karakter szóközzel)
  2. Hány kilométer a hazai Országos Kékkör teljes útvonala?
  3. Írjátok le, melyek az általatok ismert és már személyesen is látott erdei túrahelyek, nevezetességek! Melyik a kedvencetek és miért? (max. 2000 karakter szóközzel)
  4. Mik a legfontosabb teendők abban az esetben, ha eltévednétek erdőjárás közben? (max. 1500 karakter szóközzel)
  5. Soroljátok fel, hogy milyen (papíralapú, digitális és a természet által biztosított) eszközök, vagy egyéb furfangok segíthetnek benneteket a helyes tájékozódásban! (max. 1500 karakter szóközzel)
  6. Mit lehet leszedni és gyűjteni az erdőben, és mekkora mennyiségben megengedett? (max. 2000 karakter szóközzel)

_________________________

  • november 8. (kedd) jelentkezési határidő
  • november 9. (szerda) 1. forduló és a terepi forduló feladatainak kiküldése
  • november 15. (kedd) 1. forduló megoldásainak beküldése 17:00-ig
  • november 16. (szerda) 2. forduló feladatainak kiküldése
  • november 22. (kedd) 2. forduló megoldásainak beküldése 17:00-ig
  • november 23. (szerda) 3. forduló feladatainak kiküldése
  • november 29. (kedd) 3. forduló megoldásainak beküldése 17:00-ig
  • november 30. (szerda) 4. forduló feladatainak kiküldése
  • december 6. (kedd) 4. forduló megoldásainak beküldése 17:00-ig
  • december 7. (szerda) 5. forduló feladatainak kiküldése
  • december 13. (kedd) 5. forduló megoldásainak beküldése 17:00-ig
  • december 14. (szerda) 6. forduló feladatainak kiküldése
  • december 20. (kedd) 6. forduló megoldásainak beküldése 17:00-ig
  • január 15. (vasárnap) terepi feladat videójának feltöltése a Facebook-oldalra 17:00-ig
  • február 15. (szerda) eredményhirdetés