Feladatok

Március folyamán hetenként e-mailben kapjátok az elméleti feladatok kérdéseit, összesen négy fordulóban. A kérdések megválaszolása idén sem lesz könnyű feladat, de cserébe szakértőkké válhattok a klímaváltozás Földünk jövőjét meghatározó kérdésében. Nem utolsó sorban a hosszú tél után tavaszi hangulatban járhatjátok az erdőt, hogy elkészítsétek a klímaváltozás és az erdők kapcsolatát bemutató videótokat.


Első elméleti forduló – Beküldési határidő: 2018. március 13., kedd. 17.00

Az erdők szerepe a klímaváltozás hatásainak csökkentésében

1. Milyen szerepet töltenek be a fák a szénkörforgásban, és mindez milyen hatást gyakorol a klímára? (Maximum 2000 karakter szóközzel)
2. Hogyan hatnak az erdők környezetük hőmérsékletére? Milyen saját tapasztalatotok van erről? (Maximum 2000 karakter szóközzel)
3. Milyen kapcsolat van az erdők és a talajok között? Mi a talajok szerepe a klímaváltozás ütemének mérséklésében? (Maximum 2000 karakter szóközzel)
4. A műanyagokkal szemben mik a fából készült termékek előnyei? Egyben mutassatok be legalább három példát is, ahol fatermékekkel kiválthatók a műanyagok! (Maximum 2000 karakter szóközzel)


Második elméleti forduló – Beküldési határidő: 2018. március 20., kedd 17.00

A klímaváltozás hatásai a hazai erdőkre

1. Mutassatok be legalább két hazai erdőtársulást, amik a klímaváltozás negatív hatásaitól szenvednek, és írjátok le, hogy miért! (Maximum 2000 karakter szóközzel)
2. Mutassatok be legalább két fafajt, ami jól tud alkalmazkodni a klímaváltozás hatásaihoz, és magyarázzátok meg, hogy miért! (Maximum 2000 karakter szóközzel)
3. Hogyan fedezitek fel az erdőben, egy-egy erdőrészleten, vagy az egyes fákon a klímaváltozás negatív hatásait? Láttatok már erre példá(ka)t? (Maximum 2000 karakter szóközzel)
4. Mik azok az inváziós fajok, és miért veszélyesek a magyar erdőkre? Mutassatok be legalább három példát inváziós növényfajok hazai megjelenésére! (Maximum 2000 karakter szóközzel)


Harmadik elméleti forduló – Beküldési határidő: 2018. március 27., kedd 17.00

Az erdők és az élhető környezet

1. Mit értünk az erdők vízmegtartó képességén, és milyen szerepe van a klímaváltozás elleni küzdelemben? (Maximum 2000 karakter szóközzel)
2. Hogyan termelnek a fák oxigént? Írjátok le röviden a folyamatot! (Maximum 2000 karakter szóközzel)
3. Települési környezetben az oxigén termelésén túl milyen pozitív hatásai vannak a fák jelenlétének? Írjatok legalább két konkrét példát is a ti környéketekről! (Maximum 2000 karakter szóközzel)
4. Hogyan és miért kötődnek egyes kétéltű- és hüllőfajok az erdőkben található kistavakhoz és vízállásokhoz? Írjatok legalább három példát az ilyen fajokra! (Maximum 2000 karakter szóközzel)


Negyedik elméleti forduló – Beküldési határidő: 2018. április 8., vasárnap 17.00

Erdő és ember közösen a klímaváltozás ellen

1. Milyen emberi tevékenységek hatnak negatívan az erdők klímaváltozás hatásaival szembeni ellenállóképességére? (Maximum 2000 karakter szóközzel)
2. Miért gyorsítja a klímaváltozást az erdőterület globális csökkenése? Mi a magyarországi tendencia az erdőterület változásában? (Maximum 2000 karakter szóközzel)
3. Milyen erdészeti módszerek, megoldások segítik a hazai erdőket a változó klíma tűrésében? (Maximum 2000 karakter szóközzel)
4. Mit tehet az egyes ember, mit tehettek Ti, amivel segítitek az erdőket a klímaváltozás negatív hatásainak csökkentésében? Írjatok legalább három példát! (Maximum 2000 karakter szóközzel)


Videókészítési feladat – Feltöltési határidő: 2018. április 8., vasárnap 17.00

Fedezd fel őseid erdejét!

Milyenek voltak réges-régen az erdők? Hogyan éltek bennük és velük az emberek? Mit adott hajdan enni, inni az embereknek az erdő? Mi változott, mit tapasztaltak az elmúlt 50-60 évben? Mi az, amit öröknek tartanak az erdőkben? Érzékelik-e a klímaváltozás hatásait, látják-e a jeleit? Mire figyelmeztetnének és intenének benneteket? Milyen bölcs tanácsuk van ahhoz, hogy ti is értékes örökségként adhassátok tovább unokáitoknak az erdőket?

Keressétek fel legidősebb élő rokonaitokat, ismerőseiteket vagy azokat a mesélő öregeket, akiket épp a mostani vetélkedő miatt fogtok megismerni, ha lehet, együtt menjetek ki egy közeli erdőbe és beszélgessetek az erdők életéről!

A kisfilmetek készítésénél a következőkre törekedjetek:

  • Olyan interjúalanyt keressetek, akitől minél több tapasztalatot gyűjthettek az erdőkkel kapcsolatban (nagyszülő, dédszülő, idős rokon, esetleg nyugdíjas erdész ismerős, vagy éppen veterán turista is lehet az interjúalanyotok)
  • Vegyetek észre, figyeljetek meg, kommentáljatok ti magatok is minél több változást az erdő életében
  • Képekkel is igyekezzétek illusztrálni a beszélgetőpartner által elmondottakat
  • Tervezzétek meg előre a filmeteket: fogalmazzátok meg előre a kérdéseiteket, esetleg készítsetek forgatókönyvet
  • Forgatás után vágjátok össze legfeljebb 5 percesre
  • A kész videót töltsétek fel bármely videómegosztóra vagy a Facebookra
  • A beküldési határidőig a nyilvánossá tett videót osszátok meg a vetélkedő Facebook-oldalán (https://www.facebook.com/fedezdfel), ahol szintén nyilvános tartalomként fog szerepelni
  • Csak olyan személlyel készítsetek interjút, akinek felhívtátok a figyelmét arra, hogy a videót a nyilvánosság is láthatja, és ebbe előzetesen beleegyezett!

A kérdések kiküldésének és megválaszolásának menete:

  • március 7. (szerda) 1. forduló és a terepi forduló feladatainak kiküldése
  • március 13. (kedd) 1. forduló megoldásainak beküldése 17:00-ig
  • március 14. (szerda) 2. forduló feladatainak kiküldése
  • március 20. (kedd) 2. forduló megoldásainak beküldése 17:00-ig
  • március 21. (szerda) 3. forduló feladatainak kiküldése
  • március 27. (kedd) 3. forduló megoldásainak beküldése 17:00-ig
  • március 28. (szerda) 4. forduló feladatainak kiküldése
  • április 8. (vasárnap) 4. forduló megoldásainak beküldése és a terepi feladat videójának feltöltése a Facebook-oldalra 17:00-ig