Feladatok

Március folyamán hetenként e-mailben kapjátok az elméleti feladatok kérdéseit, összesen hat fordulóban. A kérdések megválaszolása idén sem lesz könnyű feladat, de cserébe megtudhatjátok, hogy mi fán terem az erdő.


1.Elméleti forduló kérdései

Kiküldés: 2020. március 3. (kedd)

Beküldési határidő: 2020. március 10. (kedd) 12:00-ig

 

1.Mi az ökoszisztéma?

a. A tápláléklánc megvalósulását biztosító rendszer.

b. Az élőlények és az őket körülvevő és velük kapcsolatban lévő környezet összessége.

c. Több különböző faj egyedeinek egymásra utalt, szoros együttélése.

 

2. Hogyan működik az ökoszisztéma?

a. A növények vizet, napfényt és szén-dioxidot használnak.

b. Az élőlények megteremtik a maguk számára szükséges energiát az élettelen erőforrások felhasználásával.

c. Az ökoszisztémákban szabályozott anyag- és energiaforgalom zajlik, amelyben az egyes populációk és egyedeik egy rendszert alkotnak.

 

3. Milyen elemekből tevődnek össze az ökoszisztémák?

a. élettelen és élő anyagok, utóbbin belül pedig termelők, fogyasztók vagy lebontók

b. fák, cserjék, füvek

c. növényevők, ragadozók, mindenevők

 

4. Mi alkotja az erdei ökoszisztémát? Minden összetevő elemre hozzatok legalább 2-2 példát!

 

5. Mutassátok be 1000-1200 karakterben, hogy az ökoszisztéma egyes elemei hogyan kapcsolódnak egymáshoz!

 


2. Elméleti forduló kérdései

Kiküldés: 2020. március 10. (kedd)

Beküldési határidő: 2020. március 13. (péntek) 12:00-ig

 

1.Mi tudja megváltoztatni az erdei ökoszisztémák működését? Jelöljétek be az összes helyes választ!

a. emberi beavatkozás

b. záporeső

c. tűzvész

d. tavaszi virágzás

e. a ragadozók kipusztulása

f. családi kirándulás

g. fakitermelés

h. egyes állatfajok (pl. róka, vaddisznó) beköltözése a lakott területekre

 

2. Mi tesz erőssé egy erdei ökoszisztémát?

a. A genetikai változatosság.

b. Változatos állat- és növénytársulások.

c. Különböző állat- növényfajok.

d. Mindezek együttesen: a biodiverzitás.

 

3.Milyen eszközökkel őrizhető meg a biodiverzitás? Jelöljétek meg az összes helyes választ!

a. arborétumok, füvészkertek létesítésével

b. a tündérkertek bővítésével

c. vadkerítés alkalmazásával

d. vadasparkok létesítésével

e. faültetéssel

f. az örökerdő gazdálkodás kiszélesítésével

g. vadászattal

h. kutyasétáltatással

i. ex situ programokkal

j. nemesítéssel

 

4. Soroljatok fel és 4-5 mondatban mutassatok be legalább 5, legfeljebb 10 olyan növény- és állatfajt, amelyek kizárólag a magyar erdőkben találhatók! A bemutatásban indokoljátok meg, hogy miért azt a fajt választottátok!

 

5. Soroljatok fel legalább 3, legfeljebb 5 olyan inváziós növényfajt, amelyek már megjelentek a magyar erdőkben, és amelyek elszaporodása veszélyezteti az őshonos növényeket! Mindegyik esetben 4-5 mondatban ismertessétek, hogy miért jelent veszélyforrást az adott faj megjelenése!


3. Elméleti forduló kérdései

Kiküldés: 2020. március 13. (péntek)

Beküldési határidő: 2020. március 17. (kedd) 12:00-ig

 

1. Milyen hatással van egy erdei séta az emberi szervezetre?

a. fejfájást okoz

b. optimalizálja a vérnyomást

c. elzsibbasztja a lábat

d. csökkenti a stressz-szintet

e. javítja a koncentrációt

 

2. Milyen sportok, szabadidős tevékenységek végezhetők az erdőkben legálisan? Jelöljétek be az összes helyes választ

a. lovaglás

b. cross motorozás

c. rallyversenyzés

d. kerékpározás

e. quadozás

f. túrázás, kirándulás

g. futás, kocogás

h. szabadtéri fitneszedzés

 

3. Hasonlítsátok össze az erdőben, illetve városi környezetben ható ingereket! (Színek, formák, hangok, illatok stb.) (Max. 2000 karakter)

 

4. Mutassatok be a lakóhelyetekhez közeli erdőben található legalább 3 kulturális értéket! (Történelmi emlékek, romok, maradványok, szakrális értékek, zarándokutak, erdei iskolák, tanösvények stb.) (Max. 2000 karakter)

 

 5. Soroljátok fel, hogy a látogatók hogyan őrizhetik meg az erdő által biztosított szolgáltatásokat! Mi az erdőlátogatás „házirendje”? (Max. 2000 karakter)


4.Elméleti forduló kérdései

Kiküldés: 2020. március 17. (kedd)

Beküldési határidő: 2020. március 20. (péntek) 12:00-ig MEGHOSSZABBÍTVA 2020. március 22. (vasárnap) 17:00-ig.

 

1. Mihez nélkülözhetetlen az erdei ökoszisztéma? Minden helyes választ jelöljetek meg!

a. tiszta víz

b. ár-apály váltakozása

c. tiszta levegő

d. a klímaváltozás hatásainak csökkentése

e. tápanyagdús talaj

f. évszakok váltakozása

 

2. Mely anyagok körforgását biztosítja az erdő?

a. szén

b. foszfor

c. nitrogén

d. oxigén

e. víz

f. magnézium

g. kálcium

h. földgáz

 

3. Erdeink szénmérlege jelenleg az éves hazai szén-dioxid kibocsátás 7-8 százalékát ellensúlyozza. Ez évente hány tonna szén-dioxidot jelent a 2 millió hektárnyi magyar erdő esetében?

a. 4-500 ezer tonna

b. 4-5 millió tonna

c. 40-50 millió tonna

d. 400-500 millió tonna

 

 4. Milyen emberi tevékenységek befolyásolják károsan a Föld anyagkörforgását? Jelöljétek meg az összes helyes választ!

a. műtrágyázás

b. fosszilis energiahordozók égetése

c. atomerőművek létesítése

d. passzívházak építése

e. szántóföldek kialakítása erdőterületek helyén

f. természetvédelmi területek kijelölése

g. felszínek átalakítása (betonozás, aszfaltozás stb.)

h. inváziós fajok betelepítése

 

5.Egy kiválasztott példán keresztül mutassátok be maximum 2000 karakterben, hogy az erdő hogyan működteti a Föld anyagkörforgási rendszereit!


5. Elméleti forduló kérdései

ÚJ KIKÜLDÉSI IDŐPONT: 2020. március 23. (hétfő)

ÚJ BEKÜLDÉSI HATÁRIDŐ: 2020. március 29. (vasárnap) 17:00

1.Melyik a legmegbízhatóbb megújuló energiaforrás? Miért?

  1. nap
  2. szél
  3. fa
  4. víz

Azért, mert…………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

2.Jelöljétek be, melyek az erdei melléktermékek!

a. méz

b. ösvény

c. agancs

d. gomba

e. vadetető

f. erdei gyümölcsök

g. moha

h. gyógynövények

i. díszítő anyagok

j. holtfa

k. vadhús

l. odú, fészek

 

3.Írjátok le 1200-1500 karakterben, hogy miért megújuló nyersanyag- és energiaforrás a fa!

 

 4.Soroljatok fel 10, Magyarországon őshonos fafajt, és írjátok mellé, hogy milyen célra használhatjuk őket, mit érdemes belőlük készíteni! (Max. 2000 karakter)

 

 5.Nézzetek körül a lakásban, a kamrában, a fészerben! Soroljátok fel, mi mindent adott nektek az erdő – közvetve vagy közvetlenül! (Max. 2000 karakter)


6.Elméleti forduló kérdései

ÚJ KIKÜLDÉSI IDŐPONT: 2020. március 30. (hétfő)

 ÚJ BEKÜLDÉSI HATÁRIDŐ: 2020. április 5. (vasárnap) 17:00

1. Körülbelül mennyi a magyar erdőkben a lombos és a fenyőerdők megoszlásának aránya?

 

a. 65 százalék lombos -35 százalék fenyő

b. 85 százalék lombos -15 százalék fenyő

c. 75 százalék lombos -25 százalék fenyő

 

2. Magyarország területének hány százalékát borítják erdők?

a. 12

b. 20

c. 22

 

3. A városokban milyen eszközökkel lehet közvetlenül tenni a felmelegedés, a hőszigetek kialakulása ellen?

a. parkosítással, városi erdőterületek és zöld szigetek kialakításával

b. klímaberendezések használatával

c. passzív házak építésével

d. szelektív hulladékgyűjtéssel

e. komposztálással

f. zöld tetők kialakításával

g. az autóforgalom csökkentésével, a tömegközlekedés használatával, kerékpározással

h. takarékos vízhasználattal

 

4. Fejtsétek ki, hogy 2000 és 2100 között hogyan változhat meg a magyar erdők fáinak összetétele! Miből lett, lesz kevesebb/több, milyen fafajok jelennek/jelentek meg, melyek tűnhetnek el? (Max. 2000 karakter)

 

5. Melyik faj 2020-ban az év fafaja és mit lehet tudni róla? Helyezzétek el az ökoszisztémában, mutassátok be, hogyan vesz részt a körforgásban, és milyen szerepet játszik a klímavédelemben. Fejtsétek ki maximum 2500 karakterben!

 

6. Fejtsétek ki, hogy mit jelent az örökerdő-gazdálkodás, és milyen szerepet játszanak a klímavédelemben az így kezelt erdők! (Max. 2000 karakter)

 

+1. Hol láttátok a versenykiírást, honnan hallottatok a versenyről, és miért jelentkeztetek? 🙂

 


A TEREPI FELADAT AZ EGÉSZSÉGÜGYI HELYZETRE VALÓ TEKINTETTEL ELMARAD, AZ ÉRTÉKELÉS A 6 ELMÉLETI FORDULÓ ALAPJÁN TÖRTÉNIK.

Terepi feladat leírás:

Mi az, amit az iskolában sosem hallasz? Hát persze, azt hogy: elő a telefonokkal! De most tényleg. Komolyra fordítva a szót: az lesz a terepi feladatotok, hogy menjetek ki a kedvenc erdei környezetetekbe (rét, mező, erdő, akár csak egy fa), és készítsetek egy legalább 1, maximum 3 perces videót. A videóban meséljétek el, hogy miért ez a kedvenc helyetek, mit fontos tudni az adott környezetről/fáról/facsoportról, hogyan szolgál minket, embereket, mit ad nekünk, valamint hogyan szeretnétek látni ezt a környezetet később, mikor majd az unokáitokkal látogattok ki! Mindezt próbáljátok megmutatni az erdő, a fák nézőpontjából, szólaltassátok meg az erdőt! Minél kreatívabban, annál jobb.

A kész videót töltsétek fel az Instagramra, TikTok-ra, Facebookra, Youtube-ra, vagy bárhova, amit szerettek használni, és küldjétek el nekünk a linket e-mailben! Már alig várjuk, hogy megnézhessük az alkotásokat! 🙂

Mutatunk egy példát!

„250 éves molyhos tölgyfa vagyok, a Pilisi Parkerdőben élek, itt állok Telki mellett, rálátok a Zsámbéki-medencére.”

Mondjátok el például, hogy:

  • miért ezt a fát/környezetet választottátok?
  • miért fontos szerintetek ez a fa, illetve mi a szerepe erdei életközösségben?
  • hogyan járul hozzá a környék klímavédelméhez?
  • mit ad nekünk, milyen szolgáltatásokat nyújt ez a fa/környezet a környéken élőknek?
  • milyen növények és állatok a részei ennek az ökoszisztémának? (elég néhány példa.)
  • ha a fa elkorhad, vagy kivágják, mi történik vele ezután?

Pro-tipp: a fa/facsoport meghatározásához használjátok a FaBook applikációt, amiben izgalmas leírásokat is találtok az egyes fafajok mellett. Pszt, ez még puskának is jó lehet! J

Beküldési határidő: 2020. április 3. (péntek) 17:00-ig